دلیل شیعه بر عصمت پیامبران و امامان چیست ؟
عقل سلیم حکم می کند که سپردن رهبری مردم به عهده کسی که از خطا و اشتباه مصون نباشد اولا توهین به مقام انسانیت است، ثانیا بین رفتار و گفتار چنین کسی به تدریج تناقض پدید خواهد آمد واعتماد مردم از او سلب خواهد شد ، ثالثا پیروان یک رهبر خطا کار نیز یقینا به خطا خواهند افتاد . اما شیعه گذشته از این دلایل عقلی ، برای اثبات این ادعا به چند ایه از قران کریم نیز استناد می کند: آیه 25 سوره بقره می فرماید: “هنگامی که خداوند ابراهیم را با وسایل گونا گونی آزمود و او به خوبی از عهده آزمایش ها بر آمد، خداوند به او فرمود: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم. ابراهیم عرض کرد: از دودمان من نیز(امامانی قرار بده) خداوند فرمود: پیمان من به ستم کاران نمی رسد.”
مشاهده کردید که امامت، آخرین و برترین مقام درسیر تکاملی حضرت ابراهیم است و این مقام آن قدر در نزد حضرتش جلوه نمود که از خدا خواست ، امامت در نسلش نیز امتداد داشته باشد و خداوند به او یاداوری فرمود که زعامت و امامت یک نوع عهد و پیمان الهی است و چنین کسی باید از هر گناه و لغزشی مصون باشد.
هم چنین در سوره نساء ایه 59می فرماید: “ای کسانی که ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا واولی الامر را وهرگاه در چیزی نزاع داشتید آن را به خدا و پیامبر باز گردانید، اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید، این کار برای شما بهتر و عاقبت و پایانش نیکوتر است.”
در این آیه نیز خداوند اطاعت از پیامبر و اولی الامر را در ردیف اطاعت خویش اورده آن هم بدون هیچ قید و شرطی و این امر یعنی اطاعت بی قید و شرط ، صرفا اختصاص به همین عزیزان دارد و اطاعت از سایرین ( مانند پدر ومادر) مشروط است و همین مسئله بیانگر این موضوع است که این بزرگان، هرگز گناه و خطا و اشتباه نمی کنند و حکمی بر خلاف حکم خداوند از ایشان صادر نمی شود، چه درغیر این صورت اطاعت محض ازآنان بی معنا و خلاف حکم عقل و شرع است.
انبوه روایات نیز بحث عصمت را تایید می کند که در جای خود باید به انها پرداخت.